Co oznaczają gwizdki w hotelach – jak otrzymać gwiazdki hotelowe?

Co oznaczają gwiazdki w Hotelach

Hotele to obiekty, z których coraz częściej jako społeczeństwo korzystamy. Zwykle zależy nam, by było to miejsce, z którego wyniesiemy same pozytywne doświadczenia. Ilość gwiazdek posiadanych przez obiekt świadczący usługi noclegowe wiele o nim mówi, więc warto zwrócić uwagę na ten aspekt, decydując się na dane miejsce swojego noclegu. Dlaczego? Wyjaśniamy co tak naprawdę oznaczają gwiazdki hotelowe i w jaki sposób dany obiekt może je otrzymać.

Polacy wybierają najczęściej miejsca z dwoma lub trzeba gwiazdkami, bowiem są one przeciętnie wygodne i w dobrej cenie. Mówi się natomiast, że im więcej gwiazdek, tym więcej luksusu. To prawda, jednak system ten nie jest do końca uregulowany prawnie a w każdym z państw funkcjonuje odrębny regulamin ich przyznawania. W niektórych regionach, takich jak chociażby Skandynawia, oznakowanie gwiazdkami nie funkcjonuje, zaś w Europie jest to dobrowolne, na przykład tak jak w krajach anglosaskich czy Francji.

Polska przyjęła zasadę, iż każdy obiekt hotelowy powinien zostać zgłoszony do przeprowadzenia przymusowej inspekcji. Organ, który wydaje zaświadczenie o ilości posiadanych gwiazdek, to komisja powołana przez miejscowego Marszałka Województwa. Do składu komisyjnego należą między innymi lokalni hotelarze, sanepid oraz straż pożarna.

Hotele jednogwiazdkowe *

Są to obiekty najchętniej pożądane przez pracodawców, poszukujących taniego noclegu dla swoich pracowników. Jest to miejsce nastawione na zapewnienie swoim klientom godnych lecz skromnych warunków do odpoczynku. 

Jedna gwiazdka nie oznacza jednak że jest to obiekt, którego należy unikać jak ognia. Pokoje takie muszą zostać wyposażone w łóżka jedno lub dwu osobowe oraz miejsce do zawieszenia ubrania, tj. garderoba lub haczyki na ścianie. Jedna gwiazda zobowiązuje również do posiadania co najmniej dwóch krzeseł, stołu, miejsca do pracy, lampki nocnej oraz dostępu do zasilania elektrycznego.

Kuchnia oraz obiekt sanitarny mogą być w takim obiekcie wspólne dla wszystkich. W przypadku kuchni powinna być ona wyposażona w punkt do odgrzewania potraw, a więc kuchenkę gazową, indukcję lub kuchenkę mikrofalową. Łazienka natomiast powinna być wyposażona w co najmniej jeden punkt do kąpieli z ciepłą wodą oraz toaletę.

Do obiektów jednogwiazdkowych należy zabrać ze sobą artykuły higieniczne, tj. papier, mydełko, ręcznik, kubek, itp.

Hotele dwugwiazdkowe **

Tego typu obiekty nie różnią się znacznie od obiektów jednogwiazdkowych. Są one jedynie przytulniejsze oraz milsze dla oka, poprzez chociażby użyte dekoracje. Oprócz standardowych usług w obiektach takowych znajduje się recepcja z obsługą, w której można zamówić w cenie np. usługę wybudzania o konkretnej godzinie, schowek na bagaż, depozyt pieniędzy, sprzątanie czy posiłek.

Obiekt dwugwiazdkowy musi  również być wyposażony w bar lub bistro, w którym można zamówić całodobowo ciepłe posiłki (wiele hoteli praktykuje ominięcie tego punktu poprzez instalowanie specjalnych automatów podających ciepłe napoje za odpłatą).  

Sprzątanie pokojów odbywa się zazwyczaj za przyzwoleniem osoby użytkującej go. Personel, oprócz dokładnego uporządkowania pokoju, co trzeci dzień wymieni również na świeży zestaw ręczników oraz pościeli.

Warto zaznaczyć również, że w tego typu obiektach jest bezpieczniej, poprzez całodobowy monitoring, strzeżony parking lub personel, który posiada ukończone kursy z zakresu udzielania pierwszej pomocy.

Hotele trzygwiazdkowe ***

Hotele z trzema gwiazdami to miejsca, w którym gość powinien poczuć wysoki standard. Są one nastawione na to, by gość, który korzysta z takich usług, poczuł się komfortowo i dobrze. Stąd wynika również fakt, że obiekty te są nieco droższe od ich poprzedników z mniejszą ilością gwiazdek.

Pokoje w takich obiektach są przestronniejsze, zaś w łazienkach powinna znaleźć się obowiązkowo wanna, natrysk oraz toaleta. Dodatkowym wyposażeniem pokoi są m.in. lodówka, telewizor, radio, toaletka.

Budynek powinien być oświetlony wewnątrz oraz na zewnątrz, wymagane jest również osobne, zadaszone wejście dla gości. Osoby meldujące się w hotelu muszą mieć dostęp do wydzielonego miejsca parkingowego lub garażu. Room service w takich miejscach pracuje nie mniej niż 18 godzin na dobę. Głodni oraz spragnieni goście powinni mieć również dostęp do restauracji lub bistro przez całą dobę. Skrupulatnie dobrany personel powinien być ubrany jednakowo oraz schludnie.

Hotele czterogwiazdkowe oraz pięciogwiazdkowe **** oraz *****

Są to obiekty o najwyższych standardach, często porównywane z autonomicznymi aglomeracjami miejskimi, zamkniętymi w jednym pomieszczeniu. W tego typu obiektach można znaleźć praktycznie wszystko to, na czym klientowi zależy podczas różnorakiego wyjazdu. Oprócz standardowego wyposażenia w każdym pokoju powinny być wydzielone strefy- sypialniana, odpoczynku i relaksu oraz sanitarna. Klimatyzacja, szerokopasmowy Internet, fax oraz telefon i wiele innych elektronicznych gadżetów to obowiązkowe pozycje na liście wyposażenia pomieszczeń.

Hotele tego typu przeznaczone są dla wczasowiczów, którzy wymagają luksusu oraz chcą skorzystać z niecodziennych atrakcji takich jak SPA, jazda konna, golf i wiele innych.

Chcąc skorzystać z usług hotelowych warto zwrócić uwagę na ilość gwiazdek, dzięki czemu będziemy mieć pewność, że trafiamy do miejsca, w którym należycie wypoczniemy oraz zrealizujemy swój plan pobytu.