Home office: Jak urządzić idealne miejsce do pracy z domu?

Home office: Jak urządzić idealne miejsce do pracy z domu?

Choć jeszcze nie tak dawno praca zdalna była luksusem dostępnym dla niewielu pracowników, to aktualnie sytuacja bardzo się jednak zmieniła i być może tzw. home office stało się lub już za nie niedługo stanie się dla wielu koniecznością. Jak się na to przygotować, jeżeli chodzi o zorganizowanie i aranżację gabinetu w domu? Podpowiadamy!

Wykonywanie obowiązków służbowych w domu

Warto zacząć od tego, że zdalne wykonywanie obowiązków wymaga od pracownika dużej samodyscypliny, zaangażowania, samodzielności oraz skupienia. Szczególnie to ostatnie może być problemem, ponieważ w domu wiele rzeczy nas po prostu rozprasza, stąd niezwykle ważne jest odpowiednie zaplanowanie stanowiska pracy, które pomoże nam sprostać wyzwaniu, jakim niewątpliwie jest praca zdalna. Odpowiednia aranżacja przestrzeni pozwala zachować nam koncentrację i ułatwia sprawną pracę, z pewnością warto więc o nią zadbać.

Punkt 1 : Miejsce na gabinet

Jeżeli oczywiście mamy taką możliwość to warto, aby gabinet znajdował się w oddzielnym pomieszczeniu, które odseparowane jest od pozostałej części domu, co powinno nam zapewnić ciszę i spokój. Warto także wziąć pod uwagę dostęp do światła dziennego – dobrze, gdy gabinet jest miejscem nasłonecznionym, a nie ciemnym i przygnębiającym.

Oczywiście możemy mieć też taką sytuację, że nie mamy oddzielnego miejsca na gabinet – rozwiązaniem jest wówczas wydzielenie czegoś na kształt biura w innym pomieszczeniu np. salonie czy sypialni. Jest to oczywiście trudniejsze zadanie, jednak nie jest niemożliwe. Przestrzeń do pracy trzeba jednak odpowiednio odseparować z wykorzystaniem regałów, ściany szklanej, ścianki działowej itp. – możliwości jest naprawdę sporo. Ważne jest jednak to, aby aranżacja takiego miejsca biurowego zawierała wyłącznie najpotrzebniejsze elementy, takie jak biurko, krzesło i ewentualnie regał – nie zagracajmy niepotrzebnie przestrzeni.

Punkt 2: Oświetlenie

Tak jak wspomniane zostało to wcześniej, idealnym rozwiązaniem jest gabinet w miejscu z dostępem do światła naturalnego, to oczywiście jednak nie zawsze jest możliwe, a dodatkowo pewnie nie raz przyjdzie nam pracować np. po zmroku. Biorąc pod uwagę takie sytuacje, należy zadbać o dobre oświetlenie sufitowe oraz oświetlenie w formie odpowiedniej lampki na biurku.

Punkt 3: Ergonomia pracy

Domowe biuro to także spore wyzwanie, biorąc pod uwagę kwestie ergonomii pracy. Warto, przede wszystkim dobrze przemyśleć zakup biurka i krzesła. Biurko powinno mieć regulowaną wysokość, tak aby móc go idealnie dopasać do naszych wymagań. Jeżeli chodzi o fotel biurowy to tutaj również oprócz wygody, znaczenie ma jak największa możliwość regulacji oraz tzw. aktywne siedzisko – szczególnie ważne dla osób spędzających większość czasu pracy przed komputerem, co oczywiście dotyczy właśnie pracy zdalnej.

Punkt 4: Estetyka

Aranżując przestrzeń biurową, pomyśl także o tym, aby Twoje środowisko pracy wyglądało profesjonalnie – chodzi tutaj przede wszystkim o osoby, które prowadzą wideokonferencje. W tej sytuacji niezwykle ważne jest odpowiednie skierowanie kamery np. na ścianę z zielenią, co pomoże nam zbudować przyjazną atmosferę. Rośliny i zieleń w naszym domowym gabinecie to jednak nie tylko kwestia estetyki, ale także naszego samopoczucia. Rośliny poprawiają bowiem nasz nastrój i wpływają na redukcję poziomu stresu.

Jak widać, aranżacja gabinetu czy też miejsca do pracy zdalnej wymaga od nas zastosowania kilku zasad, które mogą jednak zdecydowanie podnieść naszą wydajność oraz co równie ważne nasz komfort. Zadbajmy więc o nas samych i odpowiednio zaprojektujmy naszą prywatną przestrzeń do pracy. Powodzenia!