Jak pisać teksty na stronę internetową?

Przygotowanie tekstów na stronę internetową wymaga znajomości zasad pisowni i edycji, ale też wiedzy w zakresie SEO i zrozumienia potrzeb potencjalnych czytających.

Przygotowanie tekstów na stronę internetową wymaga znajomości zasad pisowni i edycji, ale też wiedzy w zakresie SEO i przede wszystkim zrozumienia potrzeb potencjalnych czytających. Zobacz, jak pisać skuteczne teksty na strony internetowe rzeszów.

Napisanie dobrego tekstu na stronę internetową wymaga dobrego przygotowania. Osoba pisząca powinna znać opisywany temat, ale też wymagania Google dotyczące jakości treści publikowanych na stronach www i po części też mieć przynajmniej podstawową wiedzę dotyczącą potrzeb użytkowników internetu.

Ustal temat i stwórz ramy tekstu

Pierwszym krokiem będzie ustalenie tytułu tekstu, bo to on narzuca nam właściwą treść oraz sposób jej przedstawienia. Tytuł powinien być konkretny i dobrze informować, o czym będzie tekst. Dwa lub trzy słowa są z pewnością niewystarczające, ale też z drugiej strony lepiej nie tworzyć zbyt rozbudowanego tytułu. Optymalna długość tytułu to 6-10, a maksymalnie 12 słów. Pod tytułem zawsze powinien się znaleźć lead (wstęp), inaczej tzw. zajawka, która dokładniej scharakteryzuje treść tekstu i zachęca użytkownika do czytania.

Każdy artykuł musi mieć też podtytuły porządkujące treść i wyszczególniające konkretne zagadnienia oraz niezbyt długie akapity. W przypadku stron internetowych nie stosujemy długich bloków tekstu, jak ma to miejsce np. w prasie drukowanej. Powodem jest całkowicie inna specyfika czytania treści na urządzeniu elektronicznym. Większość użytkowników stron internetowych skanuje tekst, zanim go przeczyta lub ogranicza się wyłącznie do skanowania i wychwytywania najważniejszych (wyszczególnionych) informacji. Brak podziału na podtytuły z odrębnymi akapitami sprawia, że tekst jest „toporny”, a prawdopodobieństwo, że użytkownik przeczyta go do końca, jest bardzo małe.

Zastanów się, czego oczekuje czytelnik

Treść tekstu na stronę www powinna ściśle odpowiadać tytułowi. Jeśli więc tytuł brzmi „jak zrobić sernik”, to w tekście musi się znaleźć dokładna instrukcja przygotowania ciasta, a nie zdawkowe informacje oraz treść ukierunkowana na przestawienie rodzajów sernika czy opis jego wyglądu. Zanim przystąpisz do tworzenia treści, musisz się zastanowić, czego użytkownik internetu może oczekiwać i zawsze dojdziesz wtedy do konkluzji, że ludzie szukają w internecie szeroko pojętej informacji, a informacje powinny być podane w sposób przystępny, konkretny i przede wszystkim atrakcyjny.

Internauta, który odwiedza stronę wybranej firmy, powinien odczuć, że ma do czynienia ze specjalistami, których cechuje profesjonalizm. Z kolei użytkownik serwisu rozrywkowego musi otrzymać coś, co będzie stanowiło istotę rozrywki – np. zabawny artykuł.

Użytkownicy internetu zwykle bardzo się spieszą i chcą, żeby wszystko było im podane na tacy, więc podczas tworzenia tekstu na stronę internetową lepiej unikać „lania wody” i przekazywać wyłącznie rzetelne informacje, a przy tym zachować możliwie krótką formę swojego przekazu.

Pamiętaj o SEO

Każdy tekst opublikowany na stronie internetowej powinien być przeznaczony przede wszystkim dla użytkownika, ale nie można zapominać również o robotach indeksujących. Roboty oceniają treści i jednocześnie całe serwisy, a na podstawie tych ocen ustalają ranking, czyli kolejność wyświetleń danych stron po wpisaniu konkretnego zapytania. To właśnie od robotów zależy, które strony pokażą się jako pierwsze, kiedy wpiszesz w wyszukiwarkę frazę „buty damskie” lub „mechanika pojazdowa Warszawa”. Treści nie umieszcza się na stronach internetowych dla samego faktu umieszczenia, ale po to, by ktoś je przeczytał. To z kolei wymaga stosowania praktyk poprawiających pozycję strony na konkretne słowa i frazy kluczowe (krótkie hasła, które najlepiej charakteryzują tematykę strony oraz samego artykułu).

Przykładowo w artykule „Modne szpilki damskie – jak je wybrać?” frazą kluczową może być konstrukcja „modne szpilki damskie”, a dla zachowania odpowiedniej optymalizacji, fraza ta powinna się znaleźć również we wstępie tekstu oraz w jego rozwinięciu. Liczba wystąpień frazy będzie zależna od długości tekstu, ale przyjmuje się, że nie powinno być jej w tekście więcej, niż 2%.